05.11.2025
Repararea și întreținerea proprietății comune din imobilele de locuințe continuă să genereze numeroase discuții între proprietarii de apartamente, în pofida reglementărilor legale în domeniu.
Mulți dintre aceștia semnalează constant Compartimentului Asociații de Proprietari al Direcției de Asistență Socială Deva situații în care unii proprietari refuză să plătească, de pildă, reparațiile realizate la acoperișul blocului ori în subsolul acestuia.
Pentru clarificarea unor astfel de situații, reprezentanții Compartimentului Asociații de Proprietari reamintesc proprietarilor de locuințe prevederile legale în privința reparațiilor efectuate pe proprietatea comună.
1. Cine poate efectua reparații
Conform legii, principala responsabilă cu realizarea lucrărilor de reparații este asociația de proprietari – cu aprobarea adunării generale și a comitetului executiv.
Atunci când lucrările de reparații la proprietatea comună implică și intervenții într-o proprietate individuală, proprietarul acesteia este obligat să permită accesul în locuință al reprezentanților asociației de proprietari și al persoanei calificate în realizarea lucrărilor - cu un preaviz, scris și motivat, de 5 zile, emis de comitetul executiv, sau de 24 de ore, în situațiile de urgență.
De asemenea, dacă în urma lucrărilor de reparații, este afectată proprietatea individuală, aducerea acesteia la starea tehnică inițială este suportată de către asociația de proprietari, din fondul de reparații.
Fondul de reparații este obligatoriu, conform legii asociațiilor de proprietari și se constituie sau se completează anual. Suma necesară acestuia este aprobată de adunarea generală a asociației.
Fondul de reparații se alimentează în avans, în tranșe lunare egale, prevăzute în lista de plată a cheltuielilor comune și se utilizează doar pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune, consolidarea imobilului de locuințe sau reabilitarea termică a acestuia.
2. În ce condiții se efectuează reparațiile
Pentru realizarea lucrărilor de reparații privind proprietatea comună, administratorul asociației de proprietari supune spre analiză și aprobare comitetului executiv oferte ale operatorilor economici care satisfac cerințele asociației – ținând cont de prețul și calitatea lucrărilor, dar și de durata de execuție a acestora.
3. Cum se repartizează cheltuielile pentru reparații
Potrivit legii care reglementează activitatea asociațiilor de proprietari, cheltuielile privind întreținerea și reparațiile proprietății comune sunt repartizate proprietarilor în funcție de cota-parte indiviză de proprietate – adică, în funcție de suprafața locuinței deținute.
DE REȚINUT! Proprietarii de apartamente și reprezentanții asociațiilor de proprietari pot solicita Direcției de Asistență Socială Deva sprijin, îndrumare sau consiliere privind obligațiile și drepturile ce le revin în administrarea proprietății comune, la numerele de telefon 0755.878.637 și 0254.218.030 / Tasta 7 (Compartimentul Asociații de Proprietari), de luni până joi - între orele 8:00 - 16:30 sau vineri - între orele 8:00 - 14:00.
În prezent, în municipiul Deva funcționează un număr de 453 de asociații de proprietari.
Direcția de Asistență Socială Deva